fredag 17 maj 2013

Smörkräm

Det här är ett lättgjord smörkräm och den jag i princip alltid använder mig av. Jag spacklar alltid tårtor med smörkräm för att få marsipanen eller sockermassan jämnare på tårtan och dölja eventuella skavanker i själva tårtbottnen. Smörkrämen hindrar också marsipan/sockermassa från att börja "svettas". Lite svettas den nog i alla fall men betydligt mindre än om man inte skulle ha något under. Receptet har jag hittat hos Tove, som i sin tur har hittat det ur boken Beginner's Guide to Cake Decorating.

Grundrecept på smörkräm

Jag får mängden att räcka till ungefär 1½ tårta, fast om man spacklar tunt ska det nog räcka till två

115 g mjukt smör
250 g florsocker
2 tsk kokande vatten

Gör så här:
1. Vispa smöret fluffigt. Tillsätt florsockret lite i taget under omvispning.
2. Tillsätt vattnet och valfri smaksättning under omvispning.

Förslag på smaksättning:
Vanilj: 1 tsk vaniljessens
Citron: 2 tsk finrivet citron-, apelsin- eller limeskal
Kaffe: 4 tsk pulverkaffe upplöst i 2 tsk kokande vatten (alltså vattnet i grundreceptet)
Choklad: 30 g kakaopulver eller 50 g mörk choklad, smält och avsvalnad
Likör: 3 tsk valfri likör

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar